Wij gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren en u relevante inhoud en informatie aan te bieden. Lees ons volledige cookiebeleid.

Welkom op de blog van Natàlia Perarnau

.

Lees de blogberichten van Kids&Us
Alles staat of valt met je houding

Een kleine denkoefening: wat doe je 's morgens bij het opstaan? Je gaat naar de badkamer, je kijkt naar je gsm, en daarna? Hoe voel je je wanneer je nog maar net uit je bed komt? Moe, humeurig? Of ben je meer een ochtendmens boordevol energie? Hoe dan ook, de manier waarop je uit bed stapt, heeft een grote invloed op de rest van je dag. Geef toe, soms denk je dat de hele wereld het op jou gemunt heeft, dat alle verkeerslichten op rood springen net als jij komt aangereden of dat iedereen onder één hoedje speelt om je een rotdag te bezorgen… Maar dat geloof je toch zelf niet?

Het goeie nieuws is dat je meestal zelf in staat bent om zo’n slechte dag bij te sturen. Natuurlijk, de verkeerslichten kan jij niet regelen, maar je kan er wel voor kiezen je humeur niet te laten bederven door die rode lichten. Hoe? Het is allemaal een kwestie van houding, niet meer en niet minder. Victor Küppers blijft hierop hameren in al zijn lezingen. Deze doctor in de humane wetenschappen, docent en spreker was er in 2015 bij op onze Jaarlijkse Conventie in Toledo, en zijn optreden daar is ons altijd bijgebleven. Hij was het die de bijzondere formule voor onze waarde als persoon bekend heeft gemaakt: W=[K+V]xH, waarbij W staat voor waarde, K voor kennis, V voor vaardigheden en H voor houding. In die formule wordt alles opgeteld, behalve houding, die een vermenigvuldigingsfactor is. En terecht! Het spreekt voor zich dat je houding en ervaring belangrijk zijn, essentieel zelfs, maar - om het met de woorden van Victor Küppers te zeggen: “Wat je groot maakt, is niet wat je weet, noch je ervaring, maar wel de manier waarop je in het leven staat. Alle fantastische persoonlijkheden staan fantastisch in het leven.”

Houding voor de klas

Je houding is altijd belangrijk, je zet je volledig in voor wat je doet. Dat geldt nog meer in het onderwijs, waar je voor zoveel mensen een voorbeeldfunctie vervult. De persoonlijkheid van een leerkracht kan voor onze kinderen een bron van inspiratie zijn, of net omgekeerd. In elk geval geeft die leerkracht een voorbeeld, goed of slecht.

Als leerkracht kan ik je zeggen dat je een grote verantwoordelijkheid draagt wanneer je voor een klas staat. Misschien niet zozeer door de inhoud die je moet aanbrengen, maar wel door alles wat je in geen enkel lerarenhandboek vindt. Dat gaat van je persoonlijke hygiëne over de manier waarop je je kleedt tot je non-verbale en verbale communicatie: elk detail telt, want dit kan sporen achterlaten. Al je handelingen kunnen worden nageaapt en moeten overeenstemmen met wat je zegt of doet. De houding maakt uiteraard deel uit van dat hele pakket, en is zelfs een doorslaggevende factor. Als we aan leerlingen vragen wat hen het meeste aanspreekt bij een leerkracht, ben ik er zeker van dat 90% van de antwoorden te maken heeft met de houding: aangenaam, goedgehumeurd, enthousiast, empathisch, niet afstandelijk, begripvol, rechtvaardig, enz. Alles staat of valt met je houding, altijd.

Ik herinner me een conferentie van docent en spreker Emilio Duró: volgens hem moeten ondernemingen bij het aanwerven van mensen kijken hoe die een trap oplopen. Wie energiek de trap oploopt, heeft een heel andere houding dan wie zich met zware benen naar boven sleept. Een leerkracht met een positieve houding kan bij de leerlingen grote veranderingen teweegbrengen. Kinderen en jongeren zijn nog kneedbaar en erg open, en absorberen alles in hun omgeving.

Een leerkracht kan de leerstof tot in de puntjes beheersen, maar zonder de juiste houding zal hij/zij die kennis maar moeilijk kunnen overbrengen. Anderzijds zijn er ook leerkrachten die bepaalde leerstof minder in de vingers hebben, maar die er niet alleen in slagen om hun leerlingen te doen leren, maar ook om hen te laten groeien als persoon.

De houding waarmee je elke dag in het leven staat, bepaalt mee de weg die je aflegt, zowel professioneel als privé, en werkt bovendien aanstekelijk. Een grappige video toont hoe leerlingen van een klasje in de lagere school zelf mogen kiezen hoe ze hun dag beginnen: met een knuffel van hun juf, dansend of met een high five. Bekijk die video en let eens extra op de juf en haar houding, haar glimlach en haar volledige overgave. Dat zijn de leerkrachten die onze kinderen bijblijven.

En jij? Hoe wil jij je dag beginnen? Dansend?

  1. 7913
Delen op >

Opmerkingen

Laat een opmerking achter

Om een opmerking achter te laten, moet u geregistreerd zijn.