Wij gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren en u relevante inhoud en informatie aan te bieden. Lees ons volledige cookiebeleid.

Welkom op de blog van Natàlia Perarnau

.

Lees de blogberichten van Kids&Us
Het DNA van een uitzonderlijke leerkracht

Toen ze me als kind vroegen wat ik later wou worden, was leerkracht nooit mijn eerste optie. Maar ter gelegenheid van de Dag van de Leraar op 5 oktober wou ik even uitleggen waarom ik op een bepaald moment in mijn leven er toch voor gekozen heb.

Ik hoef je niet te vertellen dat alle verhalen over een roeping één ding gemeen hebben: een leerkracht. Hoe vaak gebeurt het niet dat onze liefde voor een bepaald vak te danken was aan een gepassioneerde leerkracht, iemand die ons zin gaf om onze kennis te verdiepen?

Wat maakt het verschil tussen een goede leerkracht en een uitstekende? 
Uitstekende leerkrachten zijn in staat om hun roeping uit te stralen en over te brengen op hun leerlingen, ze maken interesse en leergierigheid in hen los. De lesvoorbereidingen van dit soort leerkrachten worden gekenmerkt door de zoektocht naar een magische formule, een succesrecept dat de essentiële behoeften van hun leerlingen beantwoordt. 
Maar wat zijn nu juist die niet-tastbare ingrediënten die deze leerkrachten onderscheiden van de rest?
Ikzelf kan er zeven opsommen die hen volgens mij uniek maken:

  • LIEFDE. Ze houden van wat ze doen: lesgeven.
  • PASSIE. Ze zijn zo gepassioneerd door hun vak dat je soms denkt dat ze van hun hobby hun werk gemaakt hebben.
  • RESPECT. Ze nemen hun werk heel ernstig en doen het met respect voor hun leerlingen.
  • VERTROUWEN. Ze hebben een groot vertrouwen in hun leerlingen.
  • GEEN VOOROORDELEN. Ze laten zich niet beïnvloeden door vooroordelen die anderen over hun leerlingen zouden kunnen hebben. Iedereen start met een schone lei. Ze gaan af op hun eigen ervaringen om hun mening te vormen.
  • VRIJGEVIGHEID. Ze doen meer dan wat verwacht wordt van hen (buiten de overeengekomen en betaalde lesuren).
  • VERANTWOORDELIJKHEID. Ze zijn zich bewust van de impact van hun woorden en gedrag.

Ik moet bekennen dat ook ik een van die leerlingen was die onder de betovering van een uitzonderlijke leerkracht was gevallen. In mijn geval was het mijn lerares Engels in de taalschool waar mijn ouders me hadden ingeschreven. Elsa. Ze nam je helemaal mee!

Voor haar waren wij het middelpunt. Ze wilde dat we ons speciaal voelden, ze waardeerde ons en liet ons zien dat haar successen die van ons waren. Ze legde ons de klasactiviteiten uit als een chef die uitlegt hoe hij het meest revolutionaire gerecht op zijn menu heeft bedacht. Ze was het geduld en de nederigheid zelve. Als ze het antwoord niet wist, gaf ze het gewoon toe en zocht ze het op.

Op een bepaalde leeftijd begin je wanhopig te zoeken naar wat je zelf kunt doen om iets bij te dragen aan de wereld. In mijn geval liet Elsa me voelen dat ik speciaal en uniek was voor haar. En ik geloof dat die authenticiteit, die in ieder van ons zit, de beste bijdrage is die we kunnen leveren.

Vanuit mijn werk streef ik ernaar om, net als vele andere leerkrachten, bij te dragen aan een belangrijke kracht van verandering: het onderwijs. Het spreekt vanzelf dat de bovenstaande eigenschappen niet alleen eigen zijn aan uitstekende leerkrachten. We kunnen ze terugvinden in iedereen die zijn werk niet goed maar uitzonderlijk goed doet.

Liefde voor het werk geeft je een goed gevoel dat aanstekelijk werkt. Het zorgt voor een golf aan passie die op iedereen rondom ons schijnt. Mag ik je wat raad geven? Hou van wat je doet, doe waar je van houdt en wat je ook doet, wees gelukkig! 

En jij? Had jij ook zo’n uitzonderlijke juf of meester? Ik hoor het graag!

Aan alle juffen en meesters: bedankt!

  1. 2939
Delen op >

Opmerkingen

Laat een opmerking achter

Om een opmerking achter te laten, moet u geregistreerd zijn.